2021-11-02 12:16:03 datum aktualizace
S myšlenkou na rozšíření kolejiště si Marek pohrával již delší dobu, ale až nyní se začala skutečně realizovat. K současnému kolejišti nechal zhotovit rám o velikosti 155 x 94cm , sice nic moc velkého, ale toto je maximum, které si může ještě v bytě dovolit. Takže celkový rozměr kolejiště i s tímto panelem je 304 x 155 cm. Raritou na přídavném panelu bude úzkorozchodná lesní železnice od firmy Busch ve velikosti HOf (recenze na tento set je na stránkách Trainmanie), velikost TT v dalších parametrech je však zachována. Pokouší se tedy zkombinovat 2 různá měřítka. Výsledek můžete posoudit postupně na přiložených fotografiích a následujících výstavách. Další podrobnosti viz. celý článek zde »
2017-11-30 19:22:31 datum aktualizace
Na Markově kolejišti jsou použité výhybky a přestavníky od firmy Tillig s kat. číslem 83960. Při jejich oživování jsme se přesvědčili, že je opravdu nelze nechat trvale pod napětím. I když nové typy těchto přestavníků mají již zabudované mechanické vypínání napětí při úplném sepnutí v koncové poloze na obě strany, nelze se na to 100% spolehnout . Při jakémkoli zablokování, třeba zapadnutí štěrku mezi stykové plochy kolejnice výhybky, dojde k neúplnému dopnutí přestavníku. Pokud je přestavník ovládán tlačítky, je relativně vše ok, ale pokud použijeme páčkový přepínač, který nám zároveň signalizuje polohu přepnuté výhybky, je na malér zaděláno. Přestavník se trvalým průchodem proudu začne přehřívat a dojde k zapečení jeho mechanismu. Další podrobnosti viz. celý článek zde »
2017-11-05 13:33:41 datum aktualizace
Kdo si nestačil povšimnout , v letošním roce probíhaly na hlavním vlakovém nádraží Trutnov stavební úpravy. V současné době se ve stanici nachází 7 dopravních a 12 manipulačních kolejí. Úpravy se týkaly, zvýšení nástupišť do požadované úrovně dle technické dokumentace to bylo 550mm od temene kolejnice, z hlediska vyhovění stávajícího provozu a především s ohledem na osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Dále pak měly probíhat práce na odvodnění výhybek, rekonstruovaných kolejí a napojení vlečky. Kdo by si chtěl nastudovat další technické podrobnosti, má možnost nehlédnout do diplomové práce pana Bc. Vladimíra Krále v příloze odkazu na soubor pdf . Další podrobnosti viz. celý článek zde »
2017-05-18 09:41:37 datum aktualizace
Železniční trať Liberec–Zittau je jednokolejná hlavní trať spojující severočeský Liberec se saskou Žitavou . Trať vede údolím Lužické Nisy, krátký úsek se od roku 1945 nachází na území Polska. Z Liberce do Zittau je to přibližně 26,5km po klasické trati. No a v Zittau, už se přesedá na úzkokolejku. Další podrobnosti viz. celý článek zde »
2017-03-19 14:56:31 datum aktualizace
Srdečně Vás zveme na 4. ročník Výstavy železničních modelů a kolejišť v provozu pořádané spolkem Modelová železnice Trutnov z.s.. V letošním roce budou stejně jako v roce minulém připravena kolejiště v provozu, železniční modely a jiné exponáty související s modelovou , ale i skutečnou železnicí z nichž některé uvidíte v našem městě poprvé. Sobotní program bude probíhat za účasti hlavního mediálního partnera, kterým je Country Rádio. Letošní ročník slibuje velkou účast na soutěži „Naše Mašinka 2017“. Přijďte se podívat, výstavy se aktivně zúčastníme i mi s naším kolejištěm . Kde: Malý sál, MěÚ Trutnov, Slovanské nám. 165. Otevřeno bude Pa, So od 9:00 - 18:00 a Ne od 9:00 - 15:00. Modelová železnice Trutnov z.s. zde »
2015-09-30 19:11:39 datum aktualizace
Na zámku v Chocni tři dny houkaly malé vlaky. Železniční modeláři u příležitosti 10. výročí klubu uspořádali výstavu patnácti kolejišť. Vlaky jezdily i po nádvoří choceňského zámku. Více se dočtete v odkazu na článek deníku ORLICKO.
2015-09-10 20:36:57 datum aktualizace
Poslední zářijový víkend se konala výstava železničních modelů a kolejišť v Chocni. Akce se koná každoročně, my tam však jeli s naším kolejištěm poprvé. Po výstavě jsme vložili i pár fotek z této akce, do naší galerie.
2015-01-29 21:16:03 datum aktualizace
Přes vánoční svátky se Marek pustil do stavby modelového kolejiště ve velikosti H0 ze stavebnice 81710 od fa NOCH a to na objednávku. Sice se jedná jen o menší dvojovál se dvěma kolejemi v nádraží pro výměnu vlakových souprav, ale stojí za to se s vámi podělit o pár náhledů fotek v galerii. Kolejiště má rozměry 1m x 1,6m a nachází se naněm cca 11 staveb. Ovládání je řešeno digitálně pomocí ovladače Roco Multimaus. Kolejiště vzniklo na základě referencí našich www stránek. Z tohoto kolejiště máme velikou radost, jelikož bylo určeno pro malé modeláře a majitelce se velmi líbilo.
2014-12-20 23:05:28 datum aktualizace
Průběžně probíhá stavba malého oválu, “nemodelového diorámka” ve velikosti TT. Diorámko slouží Otovi pro pokusy modelování krajiny a částečně i pro odzkoušení některých elektro zapojení, jako je třeba ovládání závor pomocí modelářského serva HXT900, imitace nepravidelného poblikávání jedné sodíkové lampy na nádraží a nasvícení krajiny pro noční provoz. Po zdárném dokončení diorámka se určitě pustí i do většího modelu.
2014-10-31 01:14:52 datum aktualizace
Ve dnech 24.10. - 28.10.2014 se konala „Výstava modelové železnice v Trutnově“, které jsme se také zúčastnili a představili na ní malé domácí kolejiště Marka i s dodělaným rozšířením. K vidění bylo mnoho dalších kolejišt ze zahraničí i z tuzemska, dále pak modely letadel a vojenské techniky řízené na dálku. Zájem o tuto výstavu v Trutnově byl jako vždy veliký. Kdo se nebyl podívat má možnost mrknout na pár foteček v galerii.
2013-09-12 19:48:13 datum aktualizace
V sobotu 7.9.2013 proběhla v Trutnovském železničním depu a jeho okolí akce Den železnice. Návštěvníci si mohli prohlédnout muzejní motorovou lokomotivu Sergej T679.1529 ze Sovětského svazu, parní lokomotivu Bulík 464.008, motorový vůz řady 810, několik brejlovců 750.346-9, 750.703-1, 754.050-3 a mnoho dalších osobních jednotek. K vidění byly také motorové údržbářské vozy pro odklízení sněhu, sekání porostů, bagr a jeřáb. Kdo se nezúčastnil osobně má možnost shlédnout fotky v galerii.
2013-06-28 21:10:33 datum aktualizace
Nahlédnutí do fotogalerie stavby Otova modelového kolejiště v roce 2013. Rozpracovanost je zatím velmi malá. Je připravená konstrukce z Alu profilů 40 x 40mm a 2x základní deska pro skryté a hlavní nádraží. Je zprovozněn dostatečně silný zdroj pro napájení celého kolejiště. Jsou připravené koleje a výhybky, no a teď, už jen zbývá najít čas a odhodlání pustit se do vlastní stavby.
2013-06-18 17:21:37 datum aktualizace
Marek se pustil do přestavby resp. rozšíření svého kolejiště o přídavný modul, a to jak mu to jde, máte možnost sledovat v galerii fotek. Postupně do ní bude Marek doplňovat fotečky, tak jak panel poroste. Rozměry přídavného modulu jsou 210 x 25cm. Přídavný modul je samostatně provozuschopný, tj. napájení a ovládání je řešeno samostatně nezávisle na hlavním modulu a lze si tak třeba pro potěšení zajezdit jen tak v obýváku na stole při sklence vína.
2013-06-12 16:03:41 datum aktualizace
Ve dnech 7.6 - 9.6. 2013 proběhl Tillig víkend 2013 v Pečkách u Prahy, kde také byla největší výstava železničních kolejišť a modelů v ČR. Této výstavy jsme se zúčastnili pouze jako diváci. Ke shlédnutí bylo mnoho kolejišť a modelů ve všech možných velikostech, převážně domácích modelářů. Také zde byly reprezentovány výrobky českých špičkových firem jako jsou: ES Pečky, Veramo, SDV, Malá železnice, DS model a jiné. Na výstavě byl i bohatý doprovodný program např. jízda zahradní železnicí, která vozila děti, ale i dospělé, k poslechu hrála živá hudba, ve stanici nádraží Pečky byl přistaven speciální vlak (Hektor) s osobními vagóny pro požitek z nostalgické jízdy. Součástí akce byla i modelářská burza a plno workshopů pro děti. Z našeho pohledu se jednalo o velmi zdařilou akci. V galerii najdete fotky z akce.
2013-06-12 14:51:43 datum aktualizace
Ve dnech 7.6 - 9.6. 2013 proběhl Tillig víkend 2013 v Pečkách u Prahy, kde také byla největší výstava železničních kolejišť a modelů v ČR. V tomto článku naleznete cca 12 krátkých video záznamů, které vám přiblíží příjemnou atmosféru výstavy.
2013-05-27 20:27:08 datum aktualizace
Motorové vozy řady 892 jsou nejrozšířenějšími montážními vozy trolejového vedení v Česku a na Slovensku. Jsou odvozeny z motorových vozů řady 810 a pro bývalé ČSD je vyráběla Vagónka Studénka (nyní Škoda Vagonka) v letech 1983 (prototyp 1981) a 1992. Do konce roku 1987 byly označeny řadou M 153.0 (širokorozchodné řadou M 153.5) a v letech 1988–1997 řadou 892 (širokorozchodné řadou 892.8). Současné označení se u SŽDC a ŽSR mírně liší. V Česku jsou vozy označeny jako MVTV 2, na Slovensku jako MVTV 02 a širokorozchodné jako MVTV 03. Od roku 2007 jsou české vozy MVTV 2 modernizovány na typ MVTV 2.1.
2013-05-27 17:22:53 datum aktualizace
Výrobní číslo / evidenční číslo: 487 PVK. POPIS STROJE: Přívěsný vozík plošinový PV a přívěsný vozík se sklopnou korbou PVK mají základní rozměry a provedení pojezdu včetně provozní a ruční brzdy stejné. Liší se pouze provedením rámu a příslušenstvím. Přívěsné vozíky jsou STV. Přívěsný plošinový vozík PV, přívěsný vozík se sklopnou plošinou PVK. Rám přívěsného vozíku (PV) je svařen z profilů, do kterých jsou vevařena oka pro kyvné uložení náprav. Čela rámu jsou uzpůsobena pro umístění samočinného závěsu. Pro zvýšení tuhosti a odolnosti je rám vyztužen. Nad pojezdovými koly jsou díly podlahy odnímatelné pro usnadnění přístupu k pojezdu a brzdě. Pojezd vozíku vychází z koncepce vozíku MUV 69. Zavěšení náprav v kyvných ramenech, vypružení, tlumení i kotoučová brzda jsou shodné s MUV 69.
2013-05-27 09:30:00 datum aktualizace
Železniční návěstidla jsou technická zařízení, která předávají vizuální cestou strojvedoucímu, popř. jinému členovi vlakové čety návěsti, t.j. informace a rozkazy pro další jízdu vlaku nebo posunujícího dílu. Návěstidla se dělí na proměnná a neproměnná. Proměnná návěstidla mohou dávat různé návěsti, neproměnná dávají trvale jedinou návěst. Někdy se do skupiny návěstidel zahrnují i návěstní pomůcky pro ruční návěsti (praporky, štíty, výpravky).
2013-05-27 09:25:00 datum aktualizace
Výkolejka slouží k zastavení nežádoucího pohybu kolejových vozidel, pokud selžou standardní prostředky. Jedná se o ocelovou šikmou patku s nálitkem po straně. Pokud vozidlo najede na výkolejku, jeho kolo po patce vyjede a nálitkem na boku výkolejky je odsunuto stranou. Tak dojde k vykolejení a následně zastavení vozidla. Předpokládá se, že vykolejením vozidla vznikne menší škoda, než případnou kolizí s jinými vozidly nebo objekty.
2013-05-27 09:20:00 datum aktualizace
Železniční vozová zarážka (čuba) se používá k cílovému brzdění kolejových vozidel při třídících pracích, nebo zajišťuje vozidla proti samovolnému uvedení do pohybu. Funkce zarážky spočívá v mobilní schopnosti bez dalšího technického zařízení účelně mařit pohybovou energii kolejového vozidla za účelem jeho zastavení, nebo zajišťovat vozidla proti ujetí.
2013-05-27 09:15:00 datum aktualizace
Motorový vozík Tatra Vm 14/52 je dvounápravové plošinové historické speciální hnací vozidlo. Sloužilo k přepravě materiálu, drobné mechanizace a případně osob. Na dvounápravovém podvozku je upravená dřevěná plošina, před jejíž přední částí v levé polovině ve směru jízdy je osazena kabina pro řidiče vozíku. Pro odstranění vozíku z koleje nebo otočení do protisměru je ve spodní části plošiny vozíku zdvihací zařízení. Vozík se zvedá ruční klikou nasazenou na vřetenu, uloženém v podélné ose vozíku. Do protisměru se nazdvižený vozík otáčí ručně. Motorový vozík je vybaven zařízením pro upevnění tuhé spojky a dvěma písečníky, sloužícími při brždění a rozjezdu.
2013-05-27 09:10:00 datum aktualizace
Kontejner je standardizovaná přepravní jednotka, která se používá v intermodální dopravě, především s využitím lodní, železniční a silniční dopravy. Jedná se o velkou, pevnou a uzavřenou přepravku technicky uzpůsobenou ke stohování do několika vrstev nad sebou. Jedná se o technicky přesně standardizovaný a unifikovaný předmět. Kontejnery mají stanoveny 3 běžné délky: 20 stop (6,1 m), 40 stop (12,2 m), 45 stop (13,7 m). Výška standardního kontejneru činí 8 stop a 6 palců (2,59 m), šířka je 8 stop (2,44 m). Specifický je pak tzv. High-cube kontejner, který je vysoký 2,9m.
2013-05-27 09:05:00 datum aktualizace
Jízdní kolo (starším označením bicykl, krátce jen kolo) je jednostopé vozidlo, poháněné silou lidských svalů, případně s dopomocí motoru (např. elektrokolo). Lidská energie převedená končetinami, zpravidla dolními, na šlapadla kola je přes převody a řetěz převeden na rotaci kola, zpravidla zadního, které pak vykonává pohyb po zemi.
2013-05-08 22:45:18 datum aktualizace
V minulém roce se byl Standa podívat na malou ukázku zahradní železnice pana Šrejbera z Bernartic u Trutnova. Jelikož jsme v průběhu času zjistili, že připravuje rozšíření kolejové části na větší plochu a snad i vozového parku, chystáme se na opětovnou návštěvu i v letošním roce. Pokusíme se od pana Šrejbera získat i nějaké informace ohledně stavby této zahradní železnice, třeba podle jakých předloh byla navržena, jak probíhala její výstavba a případně jak bude dál pokračovat.
2013-01-16 10:36:11 datum aktualizace
Po úspěšné výstavě jsem se rozhodl, že kolejiště ještě rozšířím. A tak jsem začal přemýšlet jak na to, byt malý a místa v něm ještě méně. Nakonec jsem dospěl k tomu, že rozšířím spodní nádraží o 25cm na šířku a na celou délku kolejiště. Není to sice moc, ale o zábavu budu mít zase na nějakou dobu postaráno. Tento díl bude odjímatelný a bude uložen mimo hlavní panel. Bude mít vlastní napájení, aby se nechalo posunovat nezávisle na směru jízdy vlaku na hlavní trati. Chtěl jsem tam zabudovat i točnu, ale místa je opravdu málo a tak jsem se inspiroval segmentovou točnou od fi. NOCH v H0. V TT se zatím nevyrábí a tak sem se rozhodl, že si ji vyrobím a také jsem to zkusil, výsledek můžete vidět a posoudit na fotkách. Na přídavném panelu bude ještě sklad a čerpačka pohonných hmot pro lok. Diesel a ještě garáže pro lokotky plus dílny. Také jsem provedl pár malých úprav na hlavním panelu, jako například nové nádražní lampy od DOMINIKA a výkop na silnici a mnoho dalších věcí.
2012-11-03 12:31:54 datum aktualizace
Ve dnech 23.10.-28.10.2012 se konala „Mezinárodní výstava modelové železnice v TRUTNOVĚ“, které jsme se také zúčastnili a představili na ní malé domácí kolejiště Marka. Ke shlédnutí bylo mnoho kolejišt a modelů jak ze zahraničí tak i z tuzemska. I přestože byly k vidění profi kolejiště a modely, tak se kolejiště líbilo. Zájem o tuto výstavu v Trutnově byl jako vždy veliký.
2012-05-20 17:34:16 datum aktualizace
Nyní pokračujeme, na dokončení řídícího panelu Markova kolejiště, tak aby bylo vše připraveno a odzkoušeno na výstavu v Trutnově. Mrknout jak se nám to daří můžete do foto galerie.
2012-05-05 12:00:00 datum aktualizace
Tak v tento den vznikly tyto stránky, za účelem prezentovat naše výtvory a obohatit tak práci dalších modelářů mašinek o nějaké ty fotodokumentace a možná i o modelové a elektro postupy. Pokud nám to jen čas dovolí, budeme se snažit stránky průběžně aktualizovat.
2011-12-20 16:54:28 datum aktualizace
2010-11-25 22:34:59 datum aktualizace
2009-12-21 15:48:33 datum aktualizace
2008-12-23 18:11:47 datum aktualizace